Bahasa Melayu = Bahasa ‘Jiwang’

Salam peneliti yang dihormati,

 

Hujah kali ini adalah mengenai perkara yang boleh dianggap sebagai sesuatu yang terdekat dalam diri setiap umat manusia. Isu Bahasa Ibunda yang giat diperdebatkan oleh para pensyarah, asatizah dan bahasawan. Malangnya, perbincangan mengenai isu bahasa ini seringkali tiada penyelesaian dan akan menjadi topik perbincangan sekali lagi pada masa-masa yang berlainan.

 

Mengapa harus dipertikaikan sama ada Bahasa Melayu itu dianggap sebagai Bahasa ‘Jiwang’ atau tidak? Sebelum apa-apa boleh dihuraikan atau diperdebatkan di sini, eloklah jikalau fakir menerangkan maksud ‘Jiwang’.

 

Menurut Kamus Dewan, melalui lelaman dbp.gov.my, ‘Jiwang’ diertikan sebagai ‘jiwa-jiwa (perlakuan sentimental)’. Jika dipantau blog-blog yang berkaitan dengan istilah ‘Jiwang’, penulis blog-blog tersebut banyak menyamakan atau mengkaitkan ‘Jiwang’ dengan hal-hal romantik atau sesuatu yang mampu menyentuh perasaan.

 

Jadi, salahkah jika Bahasa Melayu ditakrifkan sebagai Bahasa ‘Jiwang’?

 

Pada pendapat fakir, tidaklah salah jika Bahasa Melayu itu dikaitkan dengan Bahasa ‘Jiwang’. Ada beberapa hal yang dapat fakir hujahkan di sini untuk memperkukuhkan pernyataan fakir ini.

 

Sememangnya, telah tersurat dari dahulu lagi oleh pendatang-pendatang asing (penjajah dan kelana) bahawa Bahasa Melayu merupakan bahasa perantaraan yang mudah dipelajari dan ditutur. Sejarah juga telah mengatakan bahawa Bahasa Melayu merupakan bahasa yang penuh sopannya sehinggakan dalam hal-hal bertikam lidah atau cerca-cercaan diucapkan dengan penuh puitis dan beralas. Maka terlihatlah pantun-pantun, simpulan kata, peribahasa dan sebagainya yang digunakan oleh masyarakat Melayu dahulukala dalam penuturan mereka. Bak pepatah Melayu, bahasa melambangkan bangsa.

 

Bahasa Melayu begitu teratur dan beralas sehinggakan terkadang, tidak terlihat kesan kekasaran yang diucapkan oleh penutur itu. Puisi-puisi seperti pantun, syair, gurindam, dan sebagainya merupakan ungkapan kata-kata yang tersusun dengan indah dan puitis. Mungkin kerana ini, Bahasa Melayu dikaitkan dengan perihal berjiwa-jiwa.

 

Oleh kerana terdapat puisi-puisi lama ini, maka kepengaruhannya dalam penghasilan lirik-lirik lagu-lagu Melayu amat ketara sekali. Silap para penulis lirik ialah, mereka teramat sangat mengongkong kesejagatan sesebuah lagu itu kepada isu-isu cinta dan apa-apa sahaja yang sentimental sehinggakan tanggapan utama mengenai Bahasa Melayu itu adalah ia adalah bahasa jiwa-jiwa. Benar, bahawa lagu-lagu berunsur cinta dan sentimental itu merupakan sesuatu yang mudah dihadam oleh pendengar-pendengar serta peminat-peminat muzik, serta mereka yang dilamun perasaan romantis, akan tetapi terdapat berbagai hal-hal yang lain yang boleh diutarakan melalui lagu-lagu. Maka para penulis lirik hanya melakukan apa sahaja yang mereka mampu, iaitu untuk menghasilkan sebuah karya yang dapat memenuhi pemintaan pasaran serta yang mampu meraih keuntungan.

 

Tidak semua yang ‘Jiwang’ itu adalah milik Melayu. Tidak adil jika Bahasa Melayu sahaja yang dikaitkan sebagai Bahasa ‘Jiwang’. Bahasa-bahasa lain juga, wajar membahu takrifan ini. Ini adalah kerana bahasa asing banyak mempengaruhi pembentukan Bahasa Melayu. Hal-hal ini dapat dilihat melalui jendela sejarah yang mana Bahasa Melayu dipengaruhi oleh bahasa seperti Sanskrit, Arab, Latin, China, Inggeris dan sebagainya. Atas kepengaruhan ini, maka terhasil kosa-kosa kata yang sebagaimana terlihat di dalam kamus Bahasa Melayu kini.

 

Oleh kerana hal ini, tidak moleklah jika para pengamat, penutur, penyelidik dan pengkaji Bahasa Melayu mentakrifkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa ‘Jiwang’.

 

Selain itu, muzik-muzik Melayu tradisional dikenali dengan irama yang lembut. Seperti keroncong, inang, joget dan sebagainya. Sifat lembutnya ini yang meletakkan muzik Melayu setaraf dengan ‘Jiwang’. Jika disingkap sejarah muzik-muzik ini, maka nyata bahawa muzik-muzik Melayu yang dikatakan tradisional mempunyai pengaruh muzik-muzik asing. Sama juga dengan muzik-muzik moden seperti balada, rock, pop dan sebagainya, ia adalah pengaruh daripada muzik-muzik daripada barat.

 

Pengaruh media menjadi punca utama dalam melemahkan bangsa itu. Bukan sahaja seseorang itu dilemahkan budayanya, malah bahasa dan identitinya juga turut terjejas. Ini adalah kerana media massa telah membawa pengaruh-pengaruh barat ke alam warga asian yang dahulunya kuat dengan pegangan-pegangan serta kepercayaan-kepercayaan yang diwarisi daripada leluhur kita.

 

Kini, norma-norma yang diamati oleh salasilah zaman millieu ialah apa sahaja yang persis dengan masyarakat barat. Warga asian semakin kehilangan identiti dan pegangan mereka sehinggakan, tercetus perdebatan antaranya seperti Bahasa Melayu ialah Bahasa ‘Jiwang’.

 

Maka, dalam membincangkan mengenai Bahasa Melayu itu adalah Bahasa ‘Jiwang’, ialah sama sekali tidak berasas. Hujahan ini hanyalah omongan yang tidak berisi dan tidak berperisa. Malah pedas dan masamnya tidak terasa. Setiap bahasa di bumi tuhan ini merupakan bahasa yang mempunyai unsur jiwa-jiwanya tersendiri. Ia bergantung kepada penerimaan si penutur atau bangsa itu untuk melabelkan dan menjatuhkan maruah bangsanya sendiri atas dasar-dasar yang tidak mempunyai pasak dan bumbung.

 

Mengapa bagaikan ‘musang berbulu ayam’ dan merosak serta mengecilkan bahasa dan bangsanya sendiri? Kerana sikap ini tak ubah bak ‘laki pulang kelaparan, dagang lalu ditanakkan’. Budaya asing diterima seluruhnya, sehinggakan budaya lahiriah terabai. Segala yang negatif adalah perihal budaya dan bahasa bangsa sendiri, dan segala yang baik adalah daripada budaya dan bahasa yang disanjungi.

 

Begitukah bangsa Melayu? Hipokrit sehinggakan bermati-matian menyalahkan anak sendiri sedangkan anak jiran bercumbu didepan mata tidak diherdik?

 

Lantas, Bahasa Melayu bukanlah Bahasa ‘Jiwang’ sepertimana yang ditanggap oleh ramai anak-anak muda kita. Pengaruh asing (terutamanya pengaruh barat) merupakan pengaruh yang persis dengan serangga perosak. Sanjungilah Budaya Kita, Junjungilah Bahasa Ibunda!

 

Sirna Kalam Maya

8 Februari 2011

 

About Sirna Kalam Maya
Seorang yang keliru dan kritis dalam menerjah alam nan tiada batasan ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: